Credit Photo: Tulcea Noastra
COMUNICAT DE PRESĂ privind Lansarea Proiectului „Apărări de maluri pe Canalul Sulina – Etapa Finală Lot 1 COFinanțaT DE UNIUNEA EUROPEANĂ în cadrul Programului Transport 2021-2027”
La data de 31.05.2024, Administrația Fluvială a Dunării de Jos R.A. Galați (AFDJ), în calitate de beneficiar, reprezentată legal de dna. Angela Stela IVAN, având funcția de Director General și Ministerul în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Transport 2021-2027, reprezentat de dl. Sorin Mihai GRINDEANU, în calitate de Ministru al Transporturilor și Infrastructurii, au convenit la încheierea Contractului de Finanțare nr. 33/31.05.2024, cod SMIS2021 322132, pentru acordarea finanțării nerambursabile din fonduri publice pentru implementarea proiectului „APĂRĂRI DE MALURI PE CANALUL SULINA – ETAPA FINALĂ”.
Proiectul este finanțat prin Programul Transport (PT) 2021 – 2027, în cadrul apelului de proiecte PT/135/PT_P7/OP3/RSO3.1/PT_A16 – Dezvoltarea infrastructurii de transport în sectorul naval (porturi maritime, căi navigabile interioare și porturi interioare) – proiecte fazate din perioada 2014-2020, Obiectivul Specific RSO3.1 – FC – RSO3.1_Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale, din fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeană, respectiv Fondul de Coeziune – 50% și fonduri de la bugetul de stat – 50%.
Valoarea Contractului de Finanțare este de 272.017.116,19 lei, din care valoarea cofinanțată de Uniunea Europeană este de 114.452.067,62 lei, perioada de implementare a proiectului fiind până la data de 31.12.2027.
Scopul investiției este acela de stopare a fenomenelor de eroziune a albiei fluviului Dunărea în vederea menținerii nivelului actual al debitelor și îmbunătățirii siguranței navigației pe Canalul Sulina, corelat cu asigurarea protecției mediului și a localităților, cu dinamizarea dezvoltării economice, conform prevederilor din Master Planul General de Transport al României, a obligațiilor care ii revin conform Acordului de Parteneriat 2014-2020 și legislației naționale specifice. Proiectul se referă la realizarea de construcții hidrotehnice pe Canalul Sulina pe sectoare de maluri afectate de eroziune din lungul Canalului Sulina, în completarea lucrărilor deja executate începând cu anul 1982, de la mila marină Mm 34+705 – până la Sulina la mila marină Mm 0 și de la mila marină Mm 0 până la Mm 80. Construcțiile hidrotehnice includ pe lângă apărările de maluri, reabilitarea a 5 estacade existente si execuția a 4 estacade noi, precum si lucrările de consolidare a molului de dirijare la Ceatal Sfântu Gheorghe si construcția unui mol pentru protecția accesului la lacul Fortuna.
Obiectivul general Obiectivul general al proiectului vizează creșterea atractivității transportului naval pe rețeaua TEN-T prin îmbunătăţirea condițiilor de navigație pe Canalul Sulina și prevenirea riscurilor, în vederea creșterea calității serviciilor oferite operatorilor de transport naval si manipulării unui volum crescut de marfa in acord cu potențialul existent.
Obiective specifice:
- Îmbunătățirea condițiilor de navigabilitate, creșterea siguranței navigației și asigurarea stabilității generale a Canalului Sulina prin reabilitarea/realizarea a 7,924 km de apărări de maluri; consolidare mol de dirijare Ceatal Sfântu Gheorghe mal drept Mm 33+1560 și mol de dirijare la Mm 23+1110 mal stâng pentru protecția accesului la lacul Fortuna; construcția de estacade noi (4 buc – între Ceatal Ismail și Gorgova); Reabilitarea de estacade existente (5 buc – intre Partizani si Crișan);
- Stoparea eroziunii malurilor Canalului Sulina pe o lungime de 7,924 km;
- Reducerea riscului de inundații al localităților riverane Dunării pe Canalul Sulina, respectiv: localitățile Crișan, Maliuc, Partizani și Gorgova;
- Îmbunătățirea accesului personalului tehnic al beneficiarului și al populației la rețeaua de transport și transferul de la navă la mal în condiții de siguranță pentru pasageri prin realizarea a 4 estacade noi și reabilitarea a 5 estacade existente;
- Respectarea obiectivelor de protecție ale ARBDD, conform Planului de management al Rezervației Biosferei Delta Dunării, protecția biodiversității și a ecosistemelor, asigurarea circulației libere a apei și viețuitoarelor și comunicarea cu Delta la nivele mari ale Dunării, acolo unde este cazul.
Contractul de execuție a lucrărilor de „Apărări de Maluri pe Canalul Sulina – Etapa finală” s-a semnat la data de 21.02.2025 cu asocierea MAX BOEGL ROMÂNIA S.R.L. – COMPLEX DELTA S.R.L. – MAX BÖGL STIFTUNG & Co. KG – Crișan, iar Ordinul de Începere a fost transmis la data de 05.05.2025. Serviciile de supervizare a execuției lucrărilor sunt asigurate de TPF INGINERIE SRL.
Stadiul actual al lucrărilor este după cum urmează:
A fost finalizată Reabilitarea estacadei existentă la Partizani, mal drept Mm 31+710” – Obiect 6.1
Sunt în curs de execuție lucrări la:
| Denumire obiect | Progres financiar | Progres fizic |
| Obiectul 1: Apărare de mal stâng Mm 31+307 – Mm 30+1784, L= 415 m | 67.52% | 80 % |
| Obiectul 2: Apărare de mal drept Mm 29+1827 – Mm 28+1802, L= 2.119 m | 62.66% | 78 % |
| Obiectul 3: Apărare de mal drept Mm 28+1802 – Mm 27+1391, L= 2.346 m | 0.00% | 0.00 |
| Obiectul 4: Apărare de mal drept Mm 23+1000 – Mm 21+1716, L= 3.044 m | 0.00% | 0.00 |
| Obiectul 5.1: Estacadă nouă la Ceatal Ismail mal stâng Mm 43+150, L= 20 m | 0.00% | 0.00 |
| Obiectul 5.2: Estacadă nouă la Ceatal Sfântu Gheorghe mal drept Mm 33+1380, L= 20 m | 59.08% | 62 % |
| Obiectul 5.3: Estacadă nouă la Ilganii de Sus mal stâng Mm 31+1850 , L= 30 m | 0.00% | 30% |
| Obiectul 5.4: Estacadă nouă la Gorgova mal drept Mm 21+310, L= 20 m | 34.50% | 34.50% |
| Obiectul 6.2: Reabilitare estacadă existentă la Maliuc mal stâng Mm 24+130 | 20.58% | 40% |
| Obiectul 6.3: Reabilitare estacadă existentă la Gorgova mal drept Mm 21+410 | 34.86% | 42 % |
| Obiectul 6.4: Reabilitare estacadă existentă la Mila 18+950 mal stâng Mm 18+1440 Baba RAda | 0.00% | 30% |
| Obiectul 6.5: Reabilitare estacadă existentă la Crișan mal drept Mm 12+570 | 31.63% | 35% |
| Obiectul 7: Consolidare mol de dirijare Ceatal Sfântu Gheorghe mal drept Mm 33+1560 | 0.00% | 0.00% |
| Obiectul 8: Mol de dirijare la Mm 23+1110 mal stâng – pentru protecția accesului la lacul Fortuna, L=25 m | 0.00% | 0.00% |
| Organizare de șantier | 30.57% | |
| Lucrări de construcții și instalații aferente organizării de șantier | 52.47% | 52.50 % |
| Cheltuieli conexe organizării de șantier | 19.44% | 20 % |
| Valoare ajustare din rezerva de implementare | 12.44% | |
| Total progres financiar contract incl ajustare | 16.89% | 21% |
Beneficiile socio-economice majore provenite din implementarea proiectului pot fi grupate în 3 categorii:
– creșterea volumului de mărfuri transportat pe cai navigabile interioare prin utilizarea unui mod de transport sustenabil, la o viteză acceptabilă, cu impact pozitiv asupra exploatării potențialului de dezvoltare a porturilor fluviale si maritime – creșterea numărului de zile de navigabilitate prin creșterea calității serviciului oferit operatorilor de transport naval – reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin creșterea ponderii transportului „verde ”. Nu în ultimul rând realizarea proiectului va contribui la îndeplinirea obligațiilor asumate de Romania privind creșterea ponderii transportului naval de mărfuri in raport cu alte moduri de transport in conformitate cu prioritățile relevante ale MPGT si politicile europene din domeniul transporturilor.
A.F.D.J-R.A.GALAŢI în calitate de Beneficiar al acestui proiect asigură managementul tehnic, administrativ și financiar prin Unitatea de Implementare a proiectului.
DIRECTOR GENERAL,
ANGELA STELA IVAN
Articolul COMUNICAT DE PRESĂ privind Lansarea Proiectului „Apărări de maluri pe Canalul Sulina – Etapa Finală Lot 1 COFinanțaT DE UNIUNEA EUROPEANĂ în cadrul Programului Transport 2021-2027” apare prima dată în Tulcea noastra.







