Roaming în vacanță – atenție la cheltuielile nedorite !

Roaming în vacanță – atenție la cheltuielile nedorite !

Credit Photo: Radio Delta

În perioada vacanțelor este importantă verificarea condițiilor de utilizare a roamingului pentru evitarea eventualelor cheltuieli nedorite, atrage atenția ANCOM, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii.


Mai exact, utilizatorii de telefonie și internet mobil, care au planificate vacanțe în străinătate, ar trebui să acorde atenție sporită la utilizarea serviciilor de roaming și să verifice condițiile de utilizare, indiferent dacă destinația este în state care se află în Spațiul Economic European (SEE) sau în afara acestuia, conform unui comunicat de presă ANCOM primit la redacție.


De asemenea, utilizatorii trebuie să fie atenți și la roamingul involuntar, care poate apărea în zonele de graniță, situație valabilă în județul nostru, aflat la graniță cu Ucraina, precum și în cele vecine, mai ales Constanța, pentru cei ce doresc să ajungă în Bulgaria, de exemplu.


Călătoriile în afara spațiului UE/SEE

În cazul călătoriilor în afara României, utilizatorii trebuie să verifice dacă planul tarifar achiziționat include sau nu serviciul de roaming internațional. Utilizatorii pot beneficia de serviciul de roaming internațional numai dacă furnizorul de la care au achiziționat planul tarifar a încheiat contracte de roaming cu furnizorii din statele vizitate.

Pentru că tarifele pentru serviciul de roaming în afara SEE nu sunt reglementate, este important ca utilizatorii să verifice cu atenție, înainte de a efectua, de exemplu, o călătorie în Marea Britanie, Republica Moldova, Serbia, Muntenegru, Turcia, Egipt, Emiratele Arabe Unite (EAU), Maroc, Israel, care sunt tarifele minime ce li se aplică în aceste state pentru serviciul de roaming internațional.


ANCOM ne-a transmis o listă cu tarifele standard percepute în țări precum Turcia, Egipt, Marea Britanie, Emiratele Arabe Unite sau Serbia.

Pentru serviciile pe bază de abonament, operatorii percep tarife standard cuprinse între:

· 0,0090 euro/min și 1,4280 euro/min pentru apelurile primite;

· 0,0150 euro/min și 2,6418 euro/min pentru apeluri efectuate către România;

· 0,0060 euro și 0,4522 euro pentru un SMS trimis;

· 0,0007 euro/MB și 13,0900 euro/MB pentru internet.

Dacă, în general, pentru apeluri tarifarea se face la minut indivizibil, unitatea minimă de tarifare pentru traficul de date diferă în funcție de operator și destinație (de exemplu, la 1KB, 10KB sau 1MB). De asemenea, pe piață mai există și tarife standard percepute sub formă de pachete. În acest caz, chiar dacă utilizatorul efectuează sau primește un singur minut de apel sau utilizează un singur MB de date dintr-un pachet, acesta va fi taxat cu întregul preț al pachetului, dar poate utiliza ulterior și restul resurselor, până la epuizare, înainte de a i se percepe un nou tarif. Exemple de astfel de tarife standard la pachet sunt de 7 euro/30 minute pentru apeluri primite sau efectuate sau 18 euro/4000 MB utilizați.

Totodată, în afara acestor tarife standard, operatorii mai pot oferi punctual și (extra)opțiuni tarifare ce necesită activare separată și care oferă resurse și/sau tarife diferite în funcție de mai multe criterii cum ar fi: țara de destinație, tipul de serviciu folosit (pe bază de abonament sau cartelă preplătită) sau tipul de ofertă deținută de utilizator.


În ceea ce privește călătoriile în spațiul UE/SEE :

De la intrarea în vigoare a regulamentului european care impune principiul „Roam like at home”, clienții operatorilor mobili din România care beneficiază de planuri tarifare cu acces la roaming în SEE pot utiliza resursele naționale de voce, SMS și date și atunci când călătoresc în statele Uniunii Europene: Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Cipru, Croația, Danemarca, Estonia, Finlanda (inclusiv insulele Åland), Franța (inclusiv Guyana Franceză și insulele Guadelupa, Martinica, Mayotte, Reunion și Saint-Martin), Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Olanda, Polonia, Portugalia (inclusiv insulele Azore și Madeira), Slovacia, Slovenia, Spania (inclusiv Insulele Canare), Suedia și Ungaria, la care se adaugă Norvegia, Islanda și Liechtenstein.


ANCOM ne reaminteşte :

Începând cu 1 ianuarie 2021, furnizorii nu mai au obligația legală să ofere „Roam like at home” și pe teritoriul Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, inclusiv al Gibraltarului, dar, dacă doresc, pot aplica „Roam like at home” în această țară. Astfel, este important ca utilizatorii să verifice la furnizor tarifele de roaming dacă vor călători în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord.


Roaming involuntar

În cazul în care utilizatorii călătoresc pe teritoriul României, în zonele de graniță, trebuie să știe că există riscul de a utiliza involuntar serviciul de roaming internațional, dacă au activat acest serviciu, iar telefonul mobil sau tableta sunt setate pe selectarea automată a rețelei. În aceste situații, echipamentul mobil se va conecta automat la rețeaua operatorului cu cel mai bun semnal în punctul în care se află acesta.

Astfel, deși utilizatorii se află pe teritoriul României, vor fi facturați pentru serviciile de comunicații utilizate în roaming, ca și cum s-ar afla fizic pe teritoriul statului vecin.

Acest fenomen poate apărea și la utilizarea serviciului de roaming într-un stat din SEE, într-o zonă de graniță cu un stat care nu face parte din SEE.

Atenție ! Utilizarea telefonului/tabletei în roaming involuntar nu scutește utilizatorii de plata acestui serviciu.


Ce, cum și unde reclami

Utilizatorii care au o nemulțumire în legătură cu serviciul de roaming, serviciul „Roam like at home” sau intră în roaming involuntar, trebuie să se adreseze mai întâi furnizorului de la care au achiziționat planul tarifar. În cazul în care furnizorul nu a rezolvat problema sesizată, utilizatorii se pot adresa ANCOM.


(sursă info și foto : comunicat de presă ANCOM )